Copy
In dit nummer onder meer: van het bestuur, maak het mee: het feestje in Den Haag, Dordrecht komt er bij, liggen in Oudezijl, gesprekken in Leeuwarden, hoe blijf je goede buren, nog meer ontwikkelingen en de reizen van onze Reint door Noord Nederland: net Frankrijk....
                   Bekijk in je browser
                   Website
Forward
Van het bestuur
Varen in coronatijd was goed te doen. Maar wel heel spijtig dat al die mooie maritieme (of nautische?) evenementen afgelast werden: Sail, de reünie in Winschoten en ook onze Schippersbijeenkomst die de laatste jaren samenviel met de Lekkodagen in Wijk bij Duurstede, gaat niet door.  Inmiddels is voor de meesten van ons de vakantie weer voorbij. Eerstvolgend feestelijk moment zal de oplevering van de Calandkade in Den Haag zijn: wie wil daar als eerste liggen en het openingsfeestje mee maken?
Ondertussen komen er wel steeds weer nieuwe havens bij. Zo hebben we tijdens onze vakantie contact gelegd met Harderwijk. En ook in Leeuwarden zijn de gesprekken opgestart. Dordrecht heeft de borden met " ligplaatsen Schepencarrousel' al geplaatst. Er komen op deze manier steeds meer mogelijkheden voor onze schepen om tijdelijk ergens te liggen.
Maak er gebruik van!

Liggers voor Den Haag gezocht

Den Haag doet mee met de Schepencarrousel. Het gaat om 3 ligplaatsen aan de Calandkade, tegenover een voormalig bedrijfspand ('Maakhaven') dat gehandhaafd is en waar kleine ambachtelijke en creatieve bedrijven in zitten. De mensen van Maakhaven hebben al enthousiast gereageerd op de komst van onze schepen. Sanne schreef:

Beste Schepencarrousel,
Wat leuk om bij ons voor de deur een bordje te zien verschijnen dat jullie schepen bij ons komen liggen in Den Haag.
Ook een leuk stukje om te lezen om jullie website.
Wij zijn dus Maakhaven; een culturele broedplaats met verschillende ondernemers in het pand.
Hier kunnen jullie een kijkje nemen: Maakhaven.nl

Er zitten op dit moment al ondernemers/kunstenaars in het pand. Het lijkt ons erg leuk om kennis te maken. Ook las ik op jullie site dat (ik denk door de gemeente of door jullie?) dat er nog een officiële oplevering aan zit te komen. Wellicht kunnen we daarin iets voor jullie betekenen als uitvalsbasis aan wal?

Ik hoor het graag, namens het hele bestuur,
vriendelijke groeten Sanne
bestuurslid Maakhaven

De eerste schepen kunnen al boeken op onze website. De gemeente is van plan om er een mooi feestje van te maken maar dan moeten er natuurlijk wel een paar schepen liggen. Dus meld je snel aan dan kan je er bij zijn!

Dordrecht

Eind 2018 spraken we voor het eerst met de havenautoriteiten in Dordrecht. Daarbij ging het over ligplaatsen voor de Schepencarrousel in de Wolwevershaven (aan de kade die officieel Kuipershaven heet) en mogelijk de Riedijkshaven. Het is niet ongebruikelijk dat het soms lang duurt voor het ook daadwerkelijk voor elkaar komt. Visies moeten ontwikkeld worden, plannen moeten soms aangepast, verordeningen bijgesteld en zo voorts. Dat is niet erg. Als het uiteindelijk maar lukt.
En dat is in Dordrecht het geval. Onlangs werden we er door Pepijn Hydra van de klipperaak Welvaart op attent gemaakt dat de borden al geplaatst zijn. Het officiële Afsprakendocument moet nog ondertekend worden maar dat is een kwestie van een paar weken.
We zijn heel blij dat Dordrecht mee doet. De Wolwevershaven is een prachtige plek om te liggen, midden in de oude stad en dicht bij het grote water.
Een aanwinst!

Binnenkort te boeken via de website.

Nieuwe bestemming Oudezijl

Voor menigeen is Oudezijl waarschijnlijk een van de verst denkbare bestemmingen binnen ons land: op de rand van het dunbevolkte Oost-Groningen, tegen de grens met een wat slaperig deel van Duitsland. Varend doe je er ook wel even over, maar een tussenstop in Groningen of op een Waddeneiland brengt je aardig dichtbij.
De ligplaats bevindt zich aan diep en redelijk breed vaarwater tussen Winschoten en de Dollard. De zon schijnt ongehinderd, dus alle mooie zonsopkomsten en -ondergangen kunnen worden meegepikt. En ook geen rotzooi uit bomen aan dek. Toch lig je er verrassend beschut. Bij zuidwest breken huizen en bomen op enige afstand de wind, en bij noordwest ketst die af op het dijkje dat het lager liggende land beschermt.
Oudezijl ligt tegen Nieuweschans aan. Geen wereldstad, maar wel een aardig plaatsje met supermarkt, sauna voor de wijde omtrek en veel belangrijker: elk uur een trein naar Groningen of naar Weener, met busaansluiting naar Leer (D). Station en supermarkt liggen binnen 10 minuten lopen.

Leeuwarden?

Wat betreft Leeuwarden: de Schepencarrousel heeft een bemoedigend gesprek gehad met twee vertegenwoordigers van de museumhaven ter plaatse. Een mogelijke variant is dat buiten het seizoen carrouselschepen gebruik maken van voorzieningen voor de pleziervaart, bijvoorbeeld bij de Prinsentuin, terwijl zij als het weer drukker wordt juist de plaats zouden kunnen innemen van schepen uit de museumhaven, die dan ook vaker weg zijn. De Leeuwarders gaan proberen hun gemeente warm te maken voor een dergelijke opzet. Voorzichtig beginnen is het devies. Wordt vervolgd!

Goede Buren

'Beste Schippers van de Schepencarrousel.
Als goed schipper en vaak ook eigenaar is er niets zo belangrijk als het onderhoud aan het schip. Echter weten we allemaal dat werkzaamheden die hiervan het gevolg zijn lang niet altijd op reguliere ligplaatsen zijn toegestaan. Vrij algemeen zie je dat ijzerwerkzaamheden niet meer op ligplaatsen wordt toegestaan. Hieronder wordt verstaan: slijpen, lassen en bikken. Ook is duidelijk dat sommige havenmeesters deze werkzaamheden oogluikend toestaan. Maar net zo duidelijk is dat deze toestemming vaak niet wordt afgestemd met andere havengebruikers, waardoor er wrevel ontstaat. Deze wrevel wordt dan vaak bij de havenmeester neergelegd, omdat deze hiervoor verantwoordelijk wordt geacht. De havenmeester op zijn/haar beurt begint de zo leuke carrousel ineens niet meer zo leuk te vinden en dan lopen we risico’s namelijk dat een beroep op coulance niet meer werkt of nog erger: dat we onze ligplaats(en) kwijt dreigen te raken.
Als bestuur van de Schepencarrousel hebben wij bedacht dat er wellicht behoefte is aan een klusplaats, maar ook aan het aanpassen van ons huishoudelijk reglement. Hierin staat namelijk wel dat het schip schoon en opgeruimd moet zijn, maar er staat niks over klussen aan boord. Dat gaan we veranderen. Dus voor nu geldt de regel: veroorzaak geen overlast op onze ligplaatsen. Gaatje boren mag, klein stukje schuren en schilderen ook, waarbij je rekening dient te houden met het milieu en de buren. Wees een goede buur!
En dan nog een zeikertje; velen van ons hebben een bijboot. Deze wordt soms ingezet als verkapt bord: “ik heb u liever niet langszij”. Wij vragen jullie a.u.b. zo gastvrij te zijn dat er altijd iemand langszij kan. Dus bijboot achter of op het schip.
Onze club bestaat uit mensen van allerlei pluimage. Dat siert de Schepencarrousel, maar laten we dan ook een voorbeeld zijn van verdraagzaamheid. Drink geregeld een bakkie bij de buren; maar denk er om: “schoenen uit”!'

Ontwikkelingen

Zaltbommel heeft in het voorjaar al aangegeven zich bij ons te willen aansluiten. Er waren nog een paar kleine hobbels. Het werd wat stil, dus we hebben een mailtje gestuurd of ze spijt hadden. Welnee, ze zijn nog steeds enthousiast maar waren wat te voortvarend in hun toezeggingen. Ze hebben bedacht dat ze natuurlijk nog wel de ALV moesten raadplegen. Dit gaat de 21e september gebeuren. De verwachtingen van het bestuur zijn positief, dus we rekenen op Zaltbommel.
Druten heeft aangegeven mee te doen, het “afsprakendocument” is al helemaal ingevuld en foto’s zijn opgestuurd. We kunnen dus deze plaats nog deze week toevoegen aan onze site. Dan kan ook deze leuke plek aan de Waal geboekt worden door onze schepen.
Coevorden is ook weer benaderd. We gaan opnieuw met elkaar in gesprek, waarbij we kijken of we eventueel een pilot kunnen opstarten om zo in afgeslankte vorm alvast te proeven van de Schepencarrousel.

Varen tijdens corona.

Wij, Reint en Ans, waren voornemens om in het eerste volledige jaar van mijn pensioen Frankrijk opnieuw te ontdekken. Ik heb bijna 20 jaar beroepsmatig in Frankrijk gevaren met een ‘Peniche’ ( spits) met 20 pax fietsen en varen. Nu was het idee om opnieuw naar Frankrijk te gaan met onze luxe motor “Maria” ( 24 x 4.30) .
Corona gooide echter behoorlijk roet in ons eten. We hebben toen besloten om begin april richting Friesland te gaan (zie de vorige nieuwsbrief). Vanuit Terherne hebben we diverse plaatsen in Friesland herontdekt. Ik was hier de laatste 20 jaar niet meer geweest. Ik moet zeggen: met PC navigo en wat oude kaarten was dat heel erg leuk. Af en toe kleine omweggetjes maken, soms een haaks bochtje en heel veel eilandjes. Friesland blijft een mooi land en erg gastvrij. Op 1.5 m. super goed te doen.
Op een gegeven moment kwamen we in Leeuwarden, daar hebben we heel tevreden gelegen. Er was wat verwarring onder de verschillende havenmeesters want we wilden en mochten in de museumhaven liggen. Het was druk en we lagen al voor het theater. Daar zijn we gedoogd en het werd uiteindelijk soepel opgelost. Wel de raad om met een schip van deze afmetingen wat eerder aan te melden zodat er iets geregeld kan worden. Misschien moeten we daar als Schepencarrousel gaan praten over ook plekken voor carrousel schepen.
Later door gevaren via Dokkum, Lauwersoog en Zoutkamp richting Groningen. Voor mij als Frankrijkvaarder echt heel leuk. Ik vraag me echt af hoeveel mensen uit het zuiden en het westen meer kennen dan alleen Friesland. Oorspronkelijk was Winschoten deze zomer het doel ook vanwege de reünie van de landelijke vereniging. We hebben besloten om dat de volgende keer ( 2021) te doen en dan nog wat ‘nieuwe‘ ontdekkingen te doen in Oost- Groningen. We zijn wat langer in Groningen gebleven omdat je soms ook je sociale contacten en o.a. tandarts e.d. moet onderhouden. Groningen zelf is een super leuke stad.
Begin augustus richting het zuiden; Noord-Willems kanaal; Drentse Hoofdvaart naar Meppel. Hier kom je veel ‘vrije’ ligplaatsen tegen tijdens super leuk varen. Echt veel mogelijkheden en plaatsen. Smilde, de Punt en Wijster roepen bij de  ouderen onder ons hele andere herinneringen op dan een corona crisis. De aanlegplaatsen en de Drenten zijn echt heel mooi en aardig- in die volgorde-. Bruggen worden super goed bediend en sluizen zijn een ervaring die lijkt op Frankrijk varen. Hoe? Praatje met de sluismeester en ook ff een deurtje of een verlaatje draaien. En ook veel toeschouwers en mensen die foto’s maken die je soms weer terugziet op Facebook.
Ik kom in de buurt van – voor mij bekend gebied – de kop van Overijssel. Toch maar niet, richting Hoogeveen en dat gaat een beetje sneller en net als ik denk mmmmmm dit is minder leuk dan ik dacht, komen we in de Verlengde Hoogeveense vaart. Nou dat is weer genieten: leuke tuintjes, huisjes en het kanaal smal met leuke bochtjes en ook weer mooie sluisjes. Echt een aanrader om hier te kijken als je er niet of lang niet meer bent geweest. Leuk dat je hier toch ook “collega’s“ tegenkomt. Mooie en hele mooie schepen! Vroomshoop, Coevorden, Nieuw-Amsterdam o.a. hebben last gehad van de verbreding van het kanaal, je ziet gestutte huizen, maar ook dat er veel is opgeknapt, misschien met EU subsidie om die plaatsen leefbaar te houden. In Geesbrug zijn onze schepen welkom om de winter door te brengen tegen redelijk tarief en mogelijk aan de 230 V.
Twee nachtjes Almelo voelde heel welkom en door naar het Twente kanaal. Per ongeluk gestopt in Almen ( of all places). Toen wij daar binnengevaren waren met een U turn was de haven vol. Wij blij want er was code rood aangezegd voor de nacht en de dag erna. Leuke mensen en voor het eerst in deze corona tijd “buiten de deur “ gegeten. Lekker en veilig. Leuk: een aanrader! We zijn daar een dagje extra gebleven en toen naar de mooiste rivier in Nederland: de IJssel af.
In Wijhe overnacht. Daar zijn ‘grotere’ boten niet echt welkom. 15 m max in de jachthaven en dan komt de havenmeester- die ons al om 14.30 uur gezien had- om 18.00 uur vertellen dat we aan de kade niet mogen liggen. Als je een paar biertjes genuttigd hebt omdat het een zonnige dag is heb je een probleem. Wij mochten 2x 15 m betalen en daarmee was e.e.a. geregeld. Hij was slechts de brenger van de boodschap. Klachten naar de gemeente.
Volgende dag naar mijn geboortestad waar ik ook sinds 2019 weer woon. Daar liggen we nu nog en gaan morgen de ‘Kop van Overijssel’ doen.
Mensen varen in de noordelijke provincies altijd al maar zeker nu in de corona tijd een must. Super veilig als je gewoon je aan de ‘regels‘ houdt maar voor ons een herontdekken van iets waarvan ik al wist dat het heel mooi is. Volgend misschien naar Winschoten, wie weet.

Ik wens jullie goede vaart, Reint, Ans en Sjoerd a/b Maria
Copyright © 2020 Schepencarrousel, All rights reserved.

Wil je iets veranderen?
Je kunt hier je gegevens aanpassen of je uitschrijven